Toscana på Gravel

Udgivet 03-10-2023, tags: deltagerberetning | gravel | Toscana |

Af. Anette Ploug Andersen

Gravel turen til Toscana var ikke alene min første udlandstur med Baghjulet - det var også min første tur til Toscana overhovedet og det blev en skøn oplevelse.

Vi  - godt 40 Baghjulere - drog af sted fra Middelfart søndag morgen den 24. september, 2023. Hele vejen derned, både i bussen, på flyveturen derned og i bussen ud til hotellet, var der livlig samtale og legende drillerier på kryds og tværs blandt alle. Da vi ankom til vores smukke hotel søndag aften, blev vi mødt af alt, hvad vi kunne ønske os: plads til vores cykeltrailere, område til bagsmæks snak, en forfriskende pool og komfortable værelser.

Hver aften blev vi forkælet med lækre tre-retters måltider, der fyldte vores maver til randen. Under middagen fik vi også en kort opsummering af dagens begivenheder samt information om de forskellige ruter, de forskellige grupper kunne følge den næste dag.

En hård start mandag

Vi kørte opdelt i 5 gruppe. Jeg kom til at køre i en gruppe, bestående af ca. 10 personer. Mandagens første cykeltur var noget af en udfordring, det var vi alle enige om. Vi måtte flere gange stige af cyklerne og gå, men vores humør forblev højt, og alle støttede hinanden med opmuntrende ord.

Montalcino

Tirsdag cyklede vi op til Montalcino, og når jeg siger "op," mener jeg lige op i himlen! Her kom vi til en charmerende lille by med mange turister, hvor vi stoppede for at nyde frokosten. Vi nød også en tiltrængt kaffepause. Turen tilbage var en leg - det gik kun nedad.

Onsdag til Siena

Onsdag tog de fleste grupper til Siena, og de første kilometer gik stejlt opad. Jeg måtte indrømme over for min gruppe, at jeg mente, at jeg kunne finde vej tilbage til hotellet, da jeg allerede var udmattet. Heldigvis har Hans gode overtalelsesevner og gruppen overbeviste mig om, at jeg selvfølgelig skulle fortsætte. Det var fantastisk, for turen bød på spektakulære udsigter og et landskab, som var langt fra det, vi ser i Danmark. Vi kørte endda en del af ruten, Strade Bianche, og nåede helt ind i Sienas historiske bykerne. Jeg ser virkelig frem til at se det løb på tv.

Hviledag

På vores hviledag tog en del af os toget til Siena, hvor vi udforskede byen til fods, shoppede og nød lækker italiensk pizza.

Næste dag tog jeg en lille tur med Tommy for at besøge et kloster, hvilket mine trætte ben lige akkurat kunne klare. Derefter udforskede vi vores egen charmerende lille by med snævre, snoede gader, et par restauranter og en vinbar.

Det har været en fantastisk tur med skønne mennesker. Baghjulet er en klub, jeg med glæde vil være medlem af. Jeg glæder mig til flere cykelture i Baghjulet.

Hvem er Anette

Anette Ploug Andersen har væet medlem af Baghjulet i et år tid, men har cyklet landevejscykling i flere år. For et halvt års tid siden begyndte hun at cykle gravel. Anette bor i Bogense med sin mand Tommy og deres 2 børn Ida på 21 og David på 18. Anette meldte sig ind i klubben, fordi Tommy allerede kørte gravel sammen med Baghjulet og kom hjem og fortalte om gode ture og godt gravel-fællesskab. Til dagligt arbejder Anette som bioanalytiker på OUH. Når hun ikke cykler, holder hun af at passe sin lille have og nyder naturen, strikker og læser bøger. Og så elsker Anette at se cykelcross og andet cykling i TV.

Anettes hidtil bedste gravel-oplevelse var da hun og Tommy kørte Ringkøbingfjord rundt. Gode stier og flot natur!  Anette glæder sig til flere gravelture med Baghjulet i fremtiden, i end og udland og måske en ren pige graveltur.