A walk down memory lane
Den 21. oktober 1970 blev den Ny Lillebæltsbro inviet. 25 år senere, i 1995, var Baghjulet med, da 25 års jubilæet blev fejret.
Initiativet til "Folkecykelløbet over Lillebæltsbroerne" var Baghjulets, med daværende bestyrelsesmedlemmer Carl Ove Knudsen og Jan Rasmussen i spidsen for styregruppen. Arrangementet fandt sted søndag den 17. september 1995. Denne dag blev broens motorvej spærret af i den ene side og broen blev åbnet for offenligheden, som fik mulighed for at cykle hen over broerne.
Folkecyklingen startede fra Fynssiden på Strandvejen og gik via Skovsvinget op, hvor 2 ruter mødtes - en kort på ca. 12 km og en lang rute på ca. 28 km. Begge ruter var planlagt sådan, at man cyklede over de to Lillebæltsbroer - ud over den nye og hjem over den gamle. Middelfart Kommunes daværende borgmester Steen Dahlstrøm åbnede løbet kl. 9.00 løbet og bød cyklisterne velkommen.
Der var ingen forhåndtilmelding til arrangementet, så folk skulle blot møde op. Og tilslutningen blev overvældende! Folk stod i en lang kø og ventede på, at der blev givet signal til at cykle op på den nye Lillebæltsbro.
Deltagelsen i arrangementet kostede en flader 20'er. Mod aflevering af startkort, blev deltagerne belønnet med et flot bro-diplom, som bevis for at deltagerne havde cyklet over motorvejsbroen i anledningen af 25 års jubilæet.
Trafikalt betød brojubilæet, at der var kø op til 10 km i begge retninger. Ikke mindre end 10.000 biler var parkeret på de to sider af broen. Alt i alt må det siges, at det dobbelte brojubilæum blev fejret med en bragende succes.
Den nye Lillebæltsbro er 1.700 meter lang, 33,3 meter bred og har et frit spænd på ca. 600 meter. Gennemsejlingshøjden er 44 meter. Gennemsejlingshøjden for Lillebælt er dog betinget af Den gamle Lillebæltsbro, der har en gennemsejlingshøjde på 33 meter.
Broens arkitekt var Orla Mølgaard-Nielsen.
På broen underholdte Post Danmarks orkester med musik i anledningen af jubilæet.
Den nye Lillebæltsbro er Danmarks første hængebro. Opførelsen påbegyndtes i 1965 og indvielsen fandt sted den 21. oktober 1970. Egentlig havde det været planen at lade trafikminister Ove Guldberg åbne broen, men regeringen og især trafikministeren blev udsat for kraftig folkelig kritik. Den 20. august 1970 kom der derfor officiel meddelelse om, at opgaven var overladt til kong Frederik den Niende. Midt på eftermiddagen ankom kong Frederik IX og dronning Ingrid til festpladsen. Kongen sagde: ”Når jeg nu klipper snoren over, åbnes der en ny færdselsåre mellem Jylland og Fyn.” Der blev klippet, og de tilstedeværende råbte hurra. Kongebilen og seks busser til de officielle gæster gjorde sig klar, og var de første der kørte over den nye Lillebæltsbro. Lillebæltsbroen har en længde på 1700 meter, deraf et midterspand på 600 meter, hvert sidespand er på 240 meter. De to brotårne, pyloner er hvert 120 meter høje og bygget af beton. Broen er ophængt af to tykke stålkabler, der hvert er 1500 meter lange. Under broen er der en fri gennemsejlingshøjde på 44 meter.
50.000 mennesker besøgte broen til 25 års jubilæet.
Tavlov Motions Bromaraton med 4.117 løbere til start.
Folkecykling tiltrak mellem 5.000 og 8.0000 deltagende cyklister. Tilslutningen til formiddagens Folkecykelløb var så stort den dag, at der på et tidspunkt måtte stoppes for tilstrømning, for at gøre plads til maratonløbet. Arrangementerne trak en 10 km lang kø på begge sider af broerne.