Hvad spiser en rigtig cykelrytter?

Skrevet af Helle Stougård Onsdag, 20 marts 2013. TAGS: Ernæring | Foredrag | Klubben

Omkring 30 Baghjulere var samlet i fællesrummet på Strib Skole i aften, hvor Jesper Skøtt var kommet for at fortælle om kost og ernæring.

 kostforedrag1

Jesper Skøtt er uddannet Fysioterapeut og klinikejer i Odense. Han er løbende videreuddannet de seneste 15 år indenfor både ernæring og træning og arbejder med alle former for skader/problematikker, og specielt sportsskader.

Jesper beskæftiger sig med alle former for genoptræning og rehabilitering og er desuden træner/coacher for adskillige idrætsfolk på alle niveauer og vidt forskellige sportsgrene. Han har i mange år været aktiv indefor triatlon og særligt cykling (tidl. A-rytter) og nuværende mountainbikerytter.

Jesper fortalte om på et let forståelig måde om hvordan kroppen nedbryder og bygger op, om restitution og hvile. Vi hørte om proteiner, kulhydrater og fedt, og om det glykæmiske index. Vi fik tips til, hvilke fødevarer vi kunne vælge, for at få de bedste kilder til hhv. protein, kulhydrater og sundt fedt. Selv små justeringer er gavnlige.

Vi fik også et tip til, hvordan vi kunne kontrollere, om kosten er i orden: Check din lort!

Alle mennesker skal levere 25 cm lort om dagen. Den skal have form som en pølse, den skal være brun og lugte godt, dvs. folk skal kunne holde ud at bruge toilettet efter én bagefter. Der må ikke være rester af ufordøjede fødevarer og lorten må ikke synke til bunds. Hvor svært kan det være?

I pausen var det initiativtager Niels Aagaard, der stod for forplejningen. Der var øl, vand og "Dracula Shots!" (fyldte chokolader).

kostforedrag2

Spørgelysten var stor i aften. Jeg tror mange hver især gik hjem med idéer til, at få kost og ernæring justeret hist og pist - både i hverdagen og under løb.

Selv tog jeg rådet om at stege sit kød i SMØR og ikke i olie, til mig. Jeg bed mærke i, at proteinpulver som kosttilskud er spild af penge - vi kan lige så godt spise en håndfuld nødder. Og så blev jeg klogere på, hvor højt glymæmisk index mit uundværlige morgenbrød egentlig har.

Tak til Jesper, for et godt foredrag - og tak til Niels for initiativet.

Vi har iøvrigt på opfordring lavet et lille hjørne her på Baghjulets hjemmeside, hvor vi kan dele opskrifter på god mad til rigtige cykelryttere. I finder den her.

PS. Jeg kan ikke lade være med at dele det billede, som Ötzthaler Radmarathon meget apropos postede, på deres Facebookside i aften. Kost for cykelryttere ;-)

 kocykelrytter

 

Om skribenten

Helle Stougård

Kommentar (2)

  • Helle

    Helle

    21 marts 2013 at 20:15 |
    Tak :-)

    Svar

  • Inge D

    Inge D

    21 marts 2013 at 17:29 |
    Hej Helle.

    Hvor er du altså god til at skrive og få sjove detaljer med :-)
    Tak fordi du er med til at gøre hjemmesiden levende og spændende at besøge!

    Svar

Efterlad en kommentar

Du kommentere som gæst. Valgfri login forneden.